چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403

اخبار

پتروشیمی همت در عسلویه با رویکرد کاهش گازهای‌گلخانه‌ای اجرا می‌شود
تاریخ انتشار: 98/11/12
 

پتروشیمی همت در عسلویه با رویکرد کاهش گازهای‌گلخانه‌ای اجرا می‌شود

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی از اجرای طرح سبز مجتمع پتروشیمی همت در عسلویه خبر داد و گفت: این طرح با رویکرد کاهش گازهای گلخانه‌ای در راستای‌کنوانسیون پاریس اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از عسلویه، سید پیروز موسوی صبح امروز در بررسی از مراحل مقدماتی اجرای پتروشیمی همت در منطقه پارس جنوبی با بیان اینکه کاهش آلایندگی‌ها و آلودگی‌‌های زیست محیطی در اولویت برنامه‌ها است اظهار داشت:در این راستا کمیته تخصصی‌کاهش آلودگی‌های زیست محیطی به صورت ملی و استانی تشکیل شده است.
وی، از اجرای طرح سبز پتروشیمی عسلویه خبر داد و بیان کرد: اجرای پتروشیمی همت گام مهمی هم‌سو با رویکرد کنوانسیون پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی با بیان اینکه طرح یاد شده گازهای گلخانه‌ای را به کود اوره تبدیل می‌کندخاطر نشان کرد:اجرای پتروشیمی همت حجم به‌سزایی از گاز گلخانه‌ای co2 تولیدی منطقه را به کود اوره تبدیل می‌کند.
موسوی بیان کرد: این طرح جایگاه و رتبه بین‌المللی ایران را در محافظت از محیط زیست بیش از پیش افزایش می‌دهد.
وی ، اجرای پتروشیمی همت را  یک پروژه ملی- جهانی همسو با تعهدات ایران در توافقنامه پاریس دانست و افزود: طرح سبز پتروشیمی عسلویه در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای تا سال 2020  مورد توجه قرار دارد که اثرات زیست محیطی co2 در عسلویه را کاهش می‌دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی با تاکید بر حمایت اجرای طرح سبز پتروشیمی عسلویه بیان کرد: منطقه ویژه پارس جنوبی به طور قطع پشتیبان این پروژه‌ است زیرا این پروژه همسو با اولویت این سازمان در عرصه حفاظت از محیط زیست  است.
منطقه عسلویه با دارا بودن منابع عظیم گاز طبیعی به یکی از قطب‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور تبدیل شده، وجود واحدهای متعدد فرآوری گاز و مجتمع‌های تولیدی مواد پتروشیمیایی، سبب رشد انتشار گازهای گلخانه‌ای در این منطقه شده است.
مدیر عامل پتروشیمی همت در این بازدید با بیان اینکه این پتروشیمی با هدف کاهش کمی و کیفی آلودگی‌های زیست محیطی راه‌اندازی شده است اظهار داشت: بهبود شرایط زندگی کارکنان و منطقه در راستای معاهده پاریس از اهداف مهم تاسیس پتروشیمی همت است که در این راستا یک واحد عظیم تولید اوره با استفاده از جمع آوری گازهای دی اکسید کربن تاسیس شده است.
علیرضا پوری از تولید کوره اوره در این پتروشیمی خبر داد و افزود:پتروشیمی همت در 11 هکتار در منطقه ویژه پارس ایجاد شده  و سالانه در حدود 808 هزار تن دی اکسیدکربن و 602 هزار تن آمونیاک مازاد از پتروشیمی‌ها را به یک میلیون تن کود اوره تبدیل می‌کند.
وی صرفه جویی سالانه 200 هزار تن بخار مصرفی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید را  از دیگر مزیت‌های زیست محیطی این پروژه دانست و گفت: خوراک این پتروشیمی به جای متان،گاز co2 است که با توجه به افزایش سالانه قیمت متان مزیت اقتصادی این پروژه را افزایش می‌دهد.

خبرهای مرتبط
تصاویر