پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403

اخبار

گام بلند دولت برای افتتاح طرح های پتروشیمی
تاریخ انتشار: 03/01/27
 

گام بلند دولت برای افتتاح طرح های پتروشیمی

در حال حاضر ۱۱۶ طرح پتروشیمی با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور در حال اجراست که به گفته مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، امسال ۱۲ مجتمع تازه پتروشیمی به مجتمع‌های پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

به گزارش ایسنا، در حالی دو سال از عمر دولت می گذرد که شاهد توسعه طرح های پتروشیمی و اجرای طرح‌های جدید هستیم و این صنعت در مسیر افزایش تولید، صادرات و افزایش ارزآوری قدم بر می دارد. در حال حاضر صنعت پتروشیمی ایران با بیش از ۹۲ میلیون تن ظرفیت تولید در مسیر رشد و توسعه است که حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی صادر می ‌شود.

۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در مجتمع­‌های پتروشیمی تولید می­‌شود و سال گذشته نیز ۱۶ میلیارد دلار صادرات انواع محصولات پتروشیمیایی انجام و ۱۴ میلیارد آن در سامانه نیما عرضه شد که نقش تعیین‌کننده‌ای در تنظیم بازار ارز داشت. حدود ۹۰ میلیارد دلار سرمایه­‌گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان انجام شده است و بیش از ۱۰۰ طرح توسعه­‌ای نیز در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است و ۲۱ طرح مهم به هلدینگ­‌های پتروشیمی برای تحقق زنجیره ارزش معرفی شده است. ۲۱ طرح مورد اشاره، طرح­‌های ملی خودکفایی زنجیره ارزش هستند که ارزش سرمایه­‌گذاری مجموع آن حدود ۹ میلیارد دلار برآورد می­‌شود.

صنعت پتروشیمی ایران به‌سرعت در حال بومی­‌سازی نیازهای خود است و اکنون در زمینه دانش فنی، کاتالیست‌ها، کالاها و تجهیزات بسیاری از نیازهای صنعت از طریق بومی‌سازی تأمین می­‌شود و پیش‌بینی می شودتا پنج سال آینده در تأمین نیازهای کالاهای راهبردی صنعت پتروشیمی خودکفا شویم.

خبرهای مرتبط
تصاویر